Ons onderwijs
Onderwijs aan kleuters
We hebben 2 gezellige groepen 1/2 op de St. Jan de Doperschool: ‘de Pinguïns’ en ‘de Zeepaardjes’. We spreken bij de kleutergroepen over 'Spelend Leren'. Er wordt gewerkt, gespeeld en geknutseld rondom thema's die zes weken duren. Binnen deze periode wordt er iedere dag tijd besteed aan voorbereidend rekenen en voorbereidend lezen. Daarnaast is er veel aandacht voor de sociaal emotionele- en motorische ontwikkeling. Ook komen levensbeschouwing en Engels aan bod.
Onderwijs in groep 3 t/m 8
De leerlingen in groep 3 t/m 8 zijn in leeftijdsgroepen verdeeld. Binnen deze groepen bieden we ons onderwijs aan op drie instructieniveaus. We houden rekening met de kennis, ervaringen en interesses van de leerlingen om hen van daaruit te prikkelen om zich verder te ontwikkelen.
Bijzonder is onze aandacht voor bewegend leren, thematisch werken, leespromotie, Engels en de inzet van digitale leermiddelen. Voor de sociaal-emotionele ontwikkeling volgen we de methode Vreedzame School. We werken nauw samen met docenten van Het Cultuurknooppunt voor de creatieve ontwikkeling van onze leerlingen en we hebben een vakdocent voor de gymlessen.
Extra aandacht:
Het aanbieden van thematisch onderwijs geeft ons veel ruimte om kinderen op hun eigen niveau te laten deelnemen aan de lessen. Daarnaast zijn onze leermethodes ingericht op het lesgeven aan kinderen op verschillende niveaus.
Mocht extra aandacht voor een leerling nodig zijn, dan kan dit meestal binnen de groep door de leerkracht gegeven worden. Dit gebeurt in de vorm van een verlengde instructie of begeleide verwerking van de leerstof.
De leerkrachten kunnen ondersteuning krijgen van collega's. Binnen ons team hebben we een specialist op het gebied van taal, rekenen, onderwijs aan meer- en hoogbegaafden, ict en sociaal- emotionele ontwikkeling. Verder werken we samen me met specialisten van Kind & Motoriek en een logopedist.
Soms beslist een leerkracht dat een leerling extra tijd en aandacht nodig heeft bij een bepaald vak. Zo mogelijk gebeurt dit door inzet van een collega die speciale tijd heeft om buiten de klas met (groepjes) kinderen te werken.
Natuurlijk werken we ook veel samen met ouders om de kinderen zo goed mogelijk te helpen en begeleiden. Bovendien worden we al jarenlang ondersteund door twee vaste vrijwilligers.
"De Vreedzame School"
Als een kind zich goed voelt dan kan het ook goed leren. Conflicten lossen we op, verschillen respecteren wij, wij geven elkaar de ruimte en 'verstaan' elkaar. Wij gebruiken hiervoor de methode 'De Vreedzame School'.
Lees hier meer informatie over de vreedzame school
"De Gezonde Sch0ol"
We zijn een Gezonde School op het gebied van 'Welbevinden". We vinden het belangrijk dat kinderen zich goed voelen.
Lees hier meer informatie over de Gezonde SchoolIdentiteit
We zijn een katholieke school met een open karakter en staan open voor leerlingen met alle levensbeschouwingen.
Lees hier meer informatie over onze identiteit